• ساعت : ۱۴:۱۴
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۱۲/۲۱ 
  • کد خبر : ۲۱۵۸۵
توصیه کارشناس مرکز بهداشت شهرستان قزوین
مسافران برای پیشگیری از بیماری در سفر، موارد بهداشتی را جدی بگیرند

یکی از دغدغه­هایی که در بعضی سفرهای بین شهری وجود دارد و مسافران به­ویژه کودکان، سالمندان و بیماران را به زحمت می­اندازد، دغدغه دسترسی به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی است؛ زیرا استفاده از آب آلوده می­تواند به بیماری­های منتقله از راه آب و مواد غذایی منجر شود.

کارشناس آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین گفت: افراد اگر می­خواهند در طول مسافرت، از نظر آب آشامیدنی مشکلی به وجود نیاید، باید موارد بهداشتی را جدی بگیرند مانند: نسبت به بهداشت و سلامت آب منطقه یا شهری که به عنوان مقصد سفر انتخاب کرده­اند، و اطمینان ندارند؛ توصی می شود که چند بطری آب معدنی پلمپ شده به همراه داشته باشند.

وی گفت بطری های آب معدنی را برای در دسترس داشتن آب خنک، داخل فریزر نگذارند زیرا فرآیند یخ زدگی و یخ زدایی آب در بطری های پلاستیکی، باعث آزاد شدن ترکیبات سرطان­زا و ورود آن­ها به آب می شود. به­جای فریز کردن بطری های آب معدنی، می­توانند مقداری یخ در یخدان های مسافرتی بریزند و همراه خود ببرند.

مصرف برخی غذاهای بین راهی

شهبازخانیا افزود مصرف برخی غذاهای بین راهی و رستورانی، یکی از رایج­ترین دلایل ابتلا به مسومیت غذایی در سفرهای نوروزی است. به کار بستن برخی از توصیه های تغذیه ای می تواند از بروز این قبیل مسمومیت ها پیشگیری کرده و در انتخاب غذای سفری مناسب به وی کمک کند.

وی تصریح کرد از آنجا که امکان فاسد بودن غذاهای پروتئینی مانند انواع خورشت یا غذاهای حاوی گوشت در طول سفر وجود دارد، بهتر است غذاهایی غیرگوشتی و پخنه شده  به همراه داشته باشند مانند تخم­مرغ سفت و پخته، گزینه مناسبی است که علاوه بر تامین پروتئین مورد نیاز، فاسدپذیری ناچیزی دارد و مشکلی به وجود نمی­آورد.

به گفته وی بیشتر میوه­ها، دست کم تا یک هفته قدرت ماندگاری دارند. بنابراین می­توان به اندازه نیاز سفر یک روزه یا یک هفته­ای مقداری میوه شسته شده به همراه دشته باشد.

بهترین گروه غذایی برای بیماران دیابتی میوه و سبزیجات است

شهبازخانیا یادآور شد از بین گروه های غذایی مختلف، بهترین گروه غذایی برای بیماران دیابتی، میوه ها، سبزی ها و صیفی جات هستند که این بیماران می توانند با تمام وعده های اصلی یا در میان وعده های خود در طول سفرشان بی دغدغه از آنها استفاده کنند. وی توصیه کرد بیماران مبتلا به فشار خون باید خوراکی های سرشار از پتاسیم و منیزیم را در طول سفر مصرف کنند. زیرا منیزیم و پتاسیم بطور عمده در میوه ها و سبزی های تازه وجود دارد  مصرف آجیل شور و دوغ خوش نمک برای مبتلایان فشارخون در طول سفر، ممنوع است.

به گفته این کارشناس، مادران باردار و یا شیردهی در طول سفر نباید پرخوری کنند یا برنامه غذایی را به هم بزنند زیرا عدم رعایت این نکته می تواند باعث ابتلای آنان به ناراحتی های مانند گوارشی، اضافه وزن و حتی آسیب دیدن جنین یا شیرخوارشان شود.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0