• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۴/۱۴ 
  • کد خبر : ۱۵۹۴۳
رعایت نكات بهداشتی، عامل اصلی در پیشگیری از ابتلا به بیماری وبا است

به گفته علی صادقیان، کارشناس پیشگیری از بیماری های مرکز بهداشت شهرستان بویین زهرا، رعایت نکات بهداشتی، عامل اصلی در پیشگیری از ابتلا به بیماری وبا است.

وی اظهار کرد: التور، یک بیماری حاد اسهالی است که عامل آن میکروب ویبریوکلرا است و علائم بیماری، ناشی از سمی است که توسط میکروب، در روده افراد آلوده ترشح می شود. وی افزود که میکروب از طریق مدفوع انسان، در محیط پخش می شود و آب و غذا را آلوده می کند.

این کارشناس با اذعان به اینکه وبا بیماری‌ است که در آن حدود ۸۰ درصد بیماران، علائم بالینی خاصی ندارند، یا اسهال خفیفی دارند؛ حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد اسهال متوسط دارند و حدود پنج درصد علائم بالینی، مانند: اسهال خیلی شدید دارند؛ گفت: اولین شکایت بیمار احساس پُری و غرغر شکم است؛ به دنبال آن، اسهال آبکی شدید (شبیه به آب برنج بدبو)، با دفعات اجابت مزاج غیرقابل شمارش، بدون دل درد، دل پیچه و تب و  استفراغ، بدون حالت تهوع قبلی، همراه با گرفتگی عضلات پشت ساق پا و عطش فراوان مشاهده می شود. وی افزود که خون در مدفوع این افراد مشاهده نمی شود.

صادقیان به نقش رعایت بهداشت فردی در پیشگیری از ابتلا به وبا اشاره کرد و گفت: افراد باید قبل از غذا خوردن و بعد از اجابت مزاج، دست‌های خود را با آب سالم و صابون بشویند.

 

10 نکته بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری وبا

Ø از آب آشامیدنی سالم (آب لوله کشی) و مطمئن برای نوشیدن و شستشوی ظروف و سبزیجات استفاده شود و از آشامیدن آب‌های نامطمئن در پارک‌ها، باغ‌ها و فضای سبز، بطور جدی اجتناب شود.

Ø  در صورت دسترسی نداشتن به آب سالم، از آب جوشیده شده به مدت یک دقیقه، استفاده شود.

Ø  در استفاده از مخازن صلواتی آب در معابر، از لیوان های مشترک استفاده نشود.

Ø  بعد از توالت رفتن و همچنین برای مصرف هر نوع ماده غذایی، قبل از دست زدن به مواد غذایی، دست ها باید با آب و صابون شسته شود.

Ø  میوه و سبزیجات خام، قبل از مصرف، پاک سازی و ضدعفونی شود.

Ø از حمل هر گونه مواد غذایی فاسد شدنی در طول سفر، بطور جدی خودداری شود.

Ø مواد غذایی، از دسترس حشرات و جوندگان دور نگه داشته شود.

Ø از خرید مواد خوراکی و نوشیدنی که توسط فروشندگان دوره گرد عرضه می شود، نظیر آب میوه، بستنی و کباب، خودداری شود.

Ø غذای پخته شده، در اسرع وقت مصرف شود و در صورت نگه داشتن آن، باید در داخل یخچال نگه داری شود.

Ø بعد از غذا، چند قطره آب لیمو یا لیمو ترش تازه استفاده شود.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0