• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۳/۲۸ 
  • کد خبر : ۱۵۵۴۰
از پدیده های «فومو» و «جومو» چه می دانیم

 به گفته صفیه احمدی زاده، مسؤول آموزش ارتقای سلامت مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، هر چند فعالیت در شبکه های اجتماعی، می­تواند به برقراری ارتباط با سایرین، رونق کسب و کارها و یادگیری کمک ­کند، ولی در واقع، این شبکه ها می توانند آسیب رسان باشند؛ به طوری که کاربران اینستاگرام، بویژه نوجوانان، با دیدن تصاویر و فیلم های دیگر کاربران ممکن است دچار سرخوردگی شوند. وی افزود بر این مبنا، برای آن که فردی از لحظه لحظه زندگی اش لذت ببرد و شاد باشد، بهتر است از پدیده «ترس از دست دادن» (فومو) و پدیده «لذت از دست دادن» (جومو( آگاه باشد.

 

فومو ( (Fear Of Missing

وی اظهار کرد: فومو، پدیده ای واقعی است که در شرایط استفاده از فضای مجازی، شیوع آن روز به روز بیشتر می­شود و می­تواند اضطراب قابل توجهی به زندگی فرد تزریق کند. گرفتاری در چرخۀ فومو، هر کسی را می تواند تحت الشعاع خود قرار دهد، اما خطر بروز آن، در برخی از افراد بیشتر است. این چرخه، احساسات منفی مختلفی را به فرد القا می‌کند.

بنا به اظهار این کارشناس اگر بخواهیم فومو را به زبانی ساده تشریح کنیم، باید بگوییم که فومو احساسی را بیان می‌کند که مطابق با آن، فرد تصور می‌کند که دیگران، زندگی و شرایط بهتری را نسبت به او تجربه می‌کنند. وی ادامه داد: فومو می‌تواند ضربات شدیدی را به فرد وارد کند؛ برای مثال: ممکن است عزت ‌نفس فرد را از او بگیرد و احساس شدید حسادت را به او القا کند و این موارد، شامل هر چیز، مانند مهمانی تا ترفیع در محل کار می شود، اما همیشه با نوعی احساس درماندگی همراه است.

احمدی زاده عنوان کرد: رسانه های اجتماعی و مجازی، به روش های مختلفی باعث تسریع پدیده فومو شده اند به طوری که در این رسانه ها بستری فراهم شده است که فرد زندگی عادی خود را با لحظات عالی دیگران مقایسه می کند. مانند: مقایسه قسمت تزیین شده و زیبای روی کیک با لایه های خشک زیرین آن.

 

جومو ((Joy Of Missing Out   

مسؤول آموزش ارتقای سلامت مرکز بهداشت شهرستان قزوین با اذعان به اینکه جومو، همان لذت از دست‌ دادن است که انتخاب‌های خوشحال ‌کننده را بدون ترس از دست ‌دادن بیان می‌کند و در واقع، مطابق با جومو، فرد باید کارهایی را انتخاب کند که از آن ها ‌لذت می‌برد و کارهایی را انجام دهد که برای او خوشحالی به همراه داشته باشد.

احمدی زاده بیان کرد: افرادی که به فومو مبتلا هستند، بطور دائم با مقایسه‌کردن زندگی خود با اتفاقاتی که در شبکه‌های اجتماعی رخ می‌دهد، به‌دنبال این هستند که چه چیزهایی را از دست می‌دهند؛ در حالی که افرادی که مطابق با جومو زندگی می‌کنند، نه تنها به‌دنبال یافتن خوشحالی در زندگی هستند، بلکه به این مسائل نیز اهمیت نمی‌دهند.

این کارشناس جومو را به معنای ساده تر، لذت بردن از لحظات تشبیه می کند. پدیده جومو به فرد نشان می دهد اهمیت کیفیّت بسیار فراتر از کمیّت است.

احمدی زاده تصریح کرد که در پدیده جومو می­توان با استفاده درست از شبکه های مجازی و زمان، از لحظه لحظه زندگی لذت برد و شاد بود. و همچنین امید این است که فرد بتواند ترس از دست دان فومو را با لذت از دست دادن جومو جابجا کند و از زندگی لذت ببرد.

 

 

 

امتیاز :  ۴.۰۰ |  مجموع :  ۲

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0