• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۱/۲۸ 
  • کد خبر : ۱۳۹۰۲
متخصص اطفال مرکز آموزشی و درمانی قدس قزوین:
احتمال بروز سرخك در فردی كه برنامه واكسیناسیون خود را كامل نكرده است، وجود دارد

دکتر فرخنده بابایی، متخصص اطفال مرکز آموزشی و درمانی قدس قزوین با گفتن این که اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار، بیشترین زمان‌ها برای احتمال بروز سرخک است؛ هشدار داد که این بیماری، کاملا مُسری یا واگیر است و از طریق سیستم تنفسی منتقل می شود.

وی با اذعان به اینکه سُرخک، یک بیماری قدیمی و خطرناک با درگیری دستگاه تنفسی است که اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، ولی خوشبختانه امروز به دلیل برنامه کامل واکسیناسیون سرخک در کشور، حتی در مناطق محروم هم کمتر شاهد ابتلای اطفال به این بیماری هستیم؛ گفت: البته همچنان کسانی که به هر دلیلی از واکسیناسیون کودک خود سرباز می‌زنند، ممکن است طفل خود را در معرض ابتلا به این بیماری خطرناک قرار دهند.

وی تصریح کرد که یک مسئله خطرناک و بسیار مهم که احتمال انتقال این بیماری را چندین برابر می‌کند، این است که از زمان قرار گرقتن در معرض ویروس تا زمان ایجاد بیماری، حدود ۱۸ روز طول می‌کشد و در طول این زمان، فرد، هیچ علایمی مبنی بر بیماری از خود نشان نمی‌دهد و در همین فاصله زمانی، ممکن است افرادی که برنامه واکسیناسیون خود را کامل نکرده اند را ناخواسته آلوده کند.

 

سرخک در کودکان، معمولا با تظاهر تب آغاز می‌شود

دکتر بابایی بیان کرد: سرخک در کودکان، معمولا با تظاهر تب آغاز می‌شود و به دنبال آن، آبریزش بینی و قرمزی چشم‌ها و ریزش اشک رخ می‌دهد که علائم یک سرماخوردگی ساده است و اغلب افراد، به آن توجه ویژه‌‌ای نمی‌کنند. وی افزود که چند روز بعد از بروز این علائم، یک زخم سفید رنگ یا برجستگی قرمز رنگ در ناحیه مخاط دهان ظاهر می‌شود که معمولا والدین متوجه آن نمی شوند و در مراحل ابتدایی کودک را نزد پزشک نمی‌برند.

به گفته این پزشک، تقریبا سه یا چهار روز بعد، به تدریج علائم پوستی که همان دانه‌های قرمز رنگ معروف سرخ هستند، روی صورت، گردن و پشت کودک ظاهر می‌شود و پس از آن، دانه‌های قرمز باز هم گسترش می‌یابند و اندام های کودک را نیز تا انتهایی‌ترین مناطق درگیر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این راش‌های پوستی خارش دار هستند و شرایط بسیار نامطلوب و آزار دهنده‌ای را برای کودک ایجاد می‌کند؛ گفت: تقریبا یک هفته طول می‌کشد که این راش‌های پوستی، ابتدا از رنگ قرمز به قهوه‌ای تغییر رنگ دهند و سپس، به تدریج از بین می‌روند.

 

بهترین راه کنترل سرخک، پیشگیری و انجام واکسیناسیون به موقع

بنا به اظهار این پزشک متخصص اطفال مرکز آموزشی و درمانی قدس، عوارض سرخک، بسته به سن کودک و سیستم ایمنی او و وضعیت تغذیه‌ای متفاوت است؛ به طوری که هر چه سن کودک کمتر باشد، یا سیستم ایمنی ضعیفی به دنبال ابتلا به بیماری ‌های مختلف یا سوء‌ تغذیه داشته باشد، بیشتر در معرض ابتلا به عوارض سرخک است.  

دکتر بابایی گفت: بیماری سرخک، درمان خاصی ندارد و درمان های علامتی، مثل کنترل تب برای بیمار انجام می شود؛ پس بهترین راه برای کنترل بیماری، پیشگیری  و انجام واکسیناسیون به موقع است.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0